top of page

Schoolrijpheid 

6. Werkhouding en sociaal emotioneel

Van aandacht en geheugen tot problemen oplossen.

Werkhouding

  • Concentratie en volhouden

    • Zoek samen met je kind.

      • Waarmee hij kan spelen? Wat kan je allemaal met bepaald speelgoed kan doen?

    • Leer je kind geleidelijk aan om zich in te spannen en te concentreren.

      • Eerst de puzzel afmaken en dan pas gaan we iets anders doen.

    • Vraag volgehouden aandacht bij een verhaaltje.

    • Doe concentratiespelletjes.

      • Zo snel mogelijk een detail zoeken op een prent, figuren natekenen,...

      • Doolhoven op papier doorlopen of zelf ontwerpen.

 

  • Geheugen

    • Een zin nazeggen.

    • Volgorde van handelingen onthouden.

    • Een bewegingsreeks bekijken en daarna nadoen.

    • Een prent met voorwerpen bekijken en daarna zoveel mogelijk zaken opnoemen.

    • Een getallenrij van 3, 4 of 5 cijfers onthouden.

    • Speel het spelletje ‘ik ging naar de markt en ik kocht…’

    • Een reeks dieren onthouden.

 

  • Structuur

    • Zorg voor een opgeruimde omgeving.

      • Een geordende en gestructureerde omgeving helpt bij de concentratie.

    • Speelgoed krijgt een vaste plaats.

      • Leer het kind om het speelgoed terug te zetten. 

        • Wanneer hij kiest voor iets anders of gedaan heeft met spelen.

 

  • Planmatig

    • Speel veel gezelschapsspelletjes.

      • Vaste regels en activiteiten zoals controle, beurt afwachten, volgorde van handelingen.

    • Speel veel met constructiespeelgoed.

      • Volg het plan, doorloop de verschillende stappen.

    • Speel veel kringspelletjes.

      • Spelletjes met opdrachten en spelregels.

      • ​Zakdoek leggen, telefooncentrale,...​

  • Probleemoplossend werken

    • Leer je kind via een spel oplossingen zoeken voor concrete moeilijkheden en problemen.

      • Hoe zou jij dit doen? Wat is het probleem en hoe ga jij dit oplossen?

    • Als een kind het zelf moeilijk vindt om oplossingen te bedenken, help hem dan op weg.

      • Door vragen te stellen of door ideeën voor te stellen of uit te lokken.

  • Filmpjes

    • Binnenkort beschikbaar​

Sociaal-emotioneel

  • Positieve houding

    • Geef positieve aandacht aan wat je kind al kan.

    • Help je kind en moedig aan indien nodig.

    • Steun je kind bij het zoeken naar een eigen mening.

    • Toon als ouder veel interesse.

      • In het schoolgebeuren en alle activiteiten die je kind onderneemt.

    • Stimuleer je kind.

      • Om samen te spelen met leeftijdsgenootjes.

      • Betrek je kind ook in gesprekken met anderen.

    • Praat niet over je kind, maar met je kind en laat hem zelf met anderen praten.

  • Afspraken

    • Leer je kind omgaan met duidelijke afspraken en met de gevolgen ervan.

    • Leer je kind een opdracht afwerken.

    • Leer hem gezelschapsspelen spelen.

      • Omgaan met regels, winnen, verliezen, afwachten.

bottom of page