top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMarc Litière

“Ik zie het anders!”. Over ruimtelijke oriëntatie, lateralisatie en werkrichting.

‘Hendrik vergeet oefeningen te maken, vult zijn naam niet in, begint aan de verkeerde kant van het blad, draait bewerkingen om en schrijft soms cijfers en letters in spiegelbeeld. Soms doet hij aftrekken in plaats van optellen en omgekeerd. De prestaties van deze jongen zijn erg wisselvallig; zo kan hij een toets maken en een 10 halen en de dag erna voor een gelijksoortige toets slechts een 3. Het lijkt wel alsof Hendrik veel te veel moet nadenken en nooit zeker is waar hij moet beginnen of welke bewerking er wordt gevraagd. Regelmatig gokt hij bij het antwoorden of hij kijkt eerst wat andere kinderen doen.’


Beschrijvingen als deze lezen wij regelmatig in schoolschriften, in rapporten of in verslagen van leerkrachten. Het gaat hier over kinderen die spiegelen en richtingsmoeilijkheden hebben en dus moeilijkheden hebben met ruimtelijke oriëntatie, lateralisatie en met de werkrichting van links naar rechts zoals wij in onze cultuur hanteren.


Dit zorgt voor moeilijkheden op school en thuis en kan problemen geven bij lezen, schrijven, rekenen en ook bij ruimtelijke oriëntatie. Het kan ook zorgen voor zwakke concentratie, vermoeidheid, verminderde taakhouding en faalangst. Belangrijk is dat deze kinderen niet de aandacht en het respect krijgen die ze verdienen en dat ze regelmatig worden beschouwd als tegendraads, ongeconcentreerd en slordig of chaotisch. Het is belangrijk dat wij als ouders en leerkrachten het ook eens van de andere kant gaan bekijken om te begrijpen waarom deze kinderen doen wat ze doen.



Je moet van twee kanten komen om elkaar te ontmoeten.

Stef Bos



Belangrijke principes die we moeten toepassen bij kinderen met richtingsmoeilijkheden zijn de volgende: inzicht, structuur, positiviteit, communicatie, tijd en respect. In mijn boek “Ik zie het anders”. Omgaan met richtingsmoeilijkheden en spiegelen bij kinderen, ga ik hier dieper op in. Ik leg uit hoe richtingsmoeilijkheden ontstaan, wat de moeilijkheden en mogelijkheden zijn, hoe we moeten reageren en welke oefeningen we kunnen aanbieden.


We mogen niet afgaan op onze eerste indruk en we moeten met andere ogen kijken naar kinderen met richtingsmoeilijkheden.



That's just a first impression What good's a first impression If you knew her like I do, It would change your point of view.


If you could see her If you could see her thru my eyes, You wouldn't wonder at all.




Ondertussen zitten we hier in België al vijf weken met een gedeeltelijke lockdown. Dat wil zeggen dat onze kinderen al vijf weken niet meer naar onze praktijk hebben kunnen komen en dus geen diagnostiek of begeleiding gekregen hebben. Dit is niet goed voor deze kinderen, ze hebben het echt nodig om binnen een gestructureerde en veilige situatie te oefenen en te werken op hun vaardigheden, moeilijkheden, sterktes, zwaktes en om hun zelfvertrouwen terug op te bouwen.


Maar ondertussen zitten wij hier ‘in ons kot’ natuurlijk niet stil en blijven we ons vanop afstand inzetten om de kinderen en hun ouders toch de mogelijkheid te geven om te oefenen. Vanaf deze week staat er weer een hele brok nieuw oefenmateriaal op de website. Deze keer gaat het over ruimtelijke oriëntatie, lateralisatie en werkrichting. We wensen iedereen veel oefenplezier.

Houd je gezond en zorg voor elkaar,


Tot blog,


Marc

1.393 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentários


bottom of page